Op de kaart #1: Thijsthee

We werken zo veel mogelijk met duurzame en lokale producten die vol van smaak zijn. Hierdoor is onze menukaart gevarieerd: van bijvangst tot Utrechts graan. De komende weken lichten we verschillende producten van de kaart uit. Vandaag deel 1: Thijsthee.

Waarom staat Thijsthee op de menukaart?

Thijsthee is een Nederlands ijstheemerk, dat gemaakt wordt van groente en fruit die niet aan de juiste afmetingen of vorm voldoen en anders zouden worden verspild doordat ze te dik, krom of lelijk zijn. Jaarlijks wordt in Nederland namelijk 250 miljoen kilo groente en fruit verspild door de gehele voedselketen; van productie tot de consument en alles wat daartussen zit. Ondernemer Thijs Afink zet zich met zijn merk Thijsthee in om een deel van die groenten en fruit te redden en tegelijkertijd awareness te creëren rondom dit probleem.

Hoe is Thijsthee ontstaan?

Thijs ontdekte tijdens zijn studie Nederlandse Taal en Letterkunde zijn passie voor koken door een bijbaan in de horeca. Hij gooide zijn carrière om en besloot kok te worden. Tijdens zijn tijd in de keuken in het hogere culinaire niveau zag hij hoeveel voedsel er werd verspild omwille de uitstraling van de gerechten. Hij besloot om hier wat tegen te doen. In die tijd vroeg een vriend hem of hij een ijstheerecept voor zijn café wilde ontwikkelen. Die twee gedachten voegde hij samen en zo besloot Thijs een ijsthee te maken van groente en fruit die anders verspild zou worden.

Hoe wordt Thijsthee gemaakt?

In het begin verzamelde hij fruit bij kleine lokale winkels in Utrecht, maar als snel moest hij op zoek naar grotere (en constante) partijen restfruit. Thijsthee wordt gemaakt bij Vorselaars Vruchtensappen en Frisdranken in Tilburg. Daar zet hij ketels van 9000 liter thee en voegt daar het sap van de geredde groenten aan toe. Daarmee worden de flesjes gevuld, gepasteuriseerd en verpakt. Zo is het fruit dat vandaag verspild zou worden nog minimaal 18 maanden houdbaar.

Wat is de grootste uitdaging bij de productie van Thijsthee?

De grootste uitdaging waar Thijs tegenaan loopt is om de consument ervan te overtuigen dat de restromen die hij gebruikt niet beschimmeld of over datum zijn; ze zouden enkel vanwege het uiterlijk verspild worden. Thijsthee wordt dus altijd van vers groente en fruit gemaakt. Mensen hebben het idee dat verspilde producten niet goed meer zouden zijn. Dat is dus niet het geval en tevens een grote oorzaak van het verspillingsprobleem.

Wat zijn de plannen voor de toekomst met Thijs?

Een paar maanden geleden heeft Thijs met 17 andere ondernemers een platform opgericht tegen voedselverspilling: Verspilling is Verrukkelijk. Dat is opgericht om zo een nog grotere slag te kunnen slaan in de strijd tegen voedselverspilling. De komende jaren wil hij nog veel verder gaan. Hij heeft de ambitie om in 2020 1% van de 250 miljoen groente en fruit, die anders verspild wordt, te redden. En Thijs hoopt zelfs in de toekomst overbodig te worden (omdat er dan geen verspilling meer is).

Naast Thijsthee hebben we nog veel meer op onze menukaart. Neem online een kijkje of kom langs in The Green House om het zelf te ervaren.

Blijf op de hoogte

Ons Privacy Statement is van toepassing als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief. Lees er hier meer over.

The Green House is onderdeel van Albron Nederland B.V.